Kdo je psycholog, který pracuje v oboru dětské neuropsychologie?
Není lékařem, je to psycholog, který se zabývá psychickými jevy, chováním a poznáním. Dále se zaobírá tím, jak ovlivňují mozkové struktury naše chování, učení a další psychické procesy.
Dětský neuropsycholog u všech dětí nezávisle na diagnóze, úrovni inteligence a stupni složitosti stávajících problémů analyzuje stav různých komponent vyšších kognitivních funkcí.
Úkolem dětského neuropsychologa je vyčlenění několika nejslabších komponent vyšších kognitivních funkcí, vzhledem k nimž trpí určité psychické procesy, a to vnímání, paměť, koncentrace (pozornost), myšlení, řeč dítěte a jeho chování.
Dětský neuropsycholog provádí vyšetření/diagnostiku dítěte, zjišťuje, jaké vyšší kognitivní funkce jsou u něj dobře (silné stránky) vyvinuty, a jaké naopak deficitně (slabé stránky), a zjišťuje, vzhledem k čemu jsou přítomny ty či ony vývojové, studijní těžkosti.
To je zapotřebí, protože studium/korekce jsou zaměřeny na rozvoj slabého článku při opírání se o silné články. A tak neurodiagnostika je nutnou a prvořadou etapou v korekčně-rozvíjejícím studiu.
Právě dětský neuropsycholog na základě získaných symptomů může vysvětlit, jak fungují psychické procesy u dítěte, stanovit příčiny odchylek ve vývoji a včas sestavit plán prevence, vývoje nebo korekčního studia.
S jakými dotazy se můžete na mě obrátit?
- Dítě je příliš pomalé nebo naopak příliš aktivní.
- Rychle se unaví, nerado chodí pěšky.
- Je slabé nebo naopak vykazuje svalové přepětí.
- Je neobratné, nemotorné, necítí své tělo.
- Setkává se s těžkostmi v chování a socializaci.
- Je emočně labilní.
- Rychle ztrácí zájem o cokoliv.
- Cílenou činnost vykonává s obtížemi.
- S obtížemi se podřizuje pravidlům.
- Obtížně udržuje pozornost.
- Odvádí svou pozornost, nemůže se koncentrovat.
- Je impulzivní, dělá hloupé chyby.
- S obtížemi se učí…
- Špatně si osvojuje materiál.
- Domácí úkoly dělá dlouho.
- Nerozumí přečtenému textu, nedokáže ho převyprávět.
- V dopise vynechává písmena.
- Dítě píše čísla a písmena zrcadlově.
- Obtížně kreslí.
- Má potíže s počty, v řešení matematických úloh.
- Neustále je duchem nepřítomno, nemůže se koncentrovat.
- Dochází k poruchám ve fungování nervové soustavy (pomočování, tiky…) a má nutkavé pohyby: cucání prstů, kousání nehtů, masturbace…
- Řečové těžkosti.
- Neuropsycholog je zapotřebí při opožděném psychomotorickém vývoji, syndromu nedostatku pozornosti, syndromu nedostatku pozornosti s hyperaktivitou, poruše autistického spektra.
